Til jul er det smart at give sine medarbejdere en firmajulegave, så de slutter arbejdsåret af på en god måde. Uanset hvor meget man giver sine medarbejdere, vil de helst sikkert sætte pris på at få et eller andet, og det samme gælder ens kunder. Når man skal give kunde julegaver er der flere måder at gribe det an på, og det handler som regel blot om at give en lille ting, der glæder modtageren.

Giv kunde julegaver til alle kunder eller få udvalgte

Det er aldrig nemt at finde ud af, hvor mange man skal give kunde julegaver, og det er kun en selv, der kan afgøre dette. I de fleste tilfælde, hvor kunde julegaver er aktuelt, har man nogle samarbejdspartnere, der er vigtigere end andre, og man kan nemt beslutte sig for at give kunde julegaver efter dette princip. Det eneste problem er dog, at andre dermed kan føle sig snydt. Netop derfor vælger mange virksomheder også at være konsekvente med deres kunde julegaver, og de giver dermed den samme ting til alle kunder, uanset hvor vigtige de er. Selvom det egentlig kun er fantasien, der sætter grænser for, hvad man kan give i kunde julegaver, er der dog et par ting, der er værd at overveje, inden man køber gaver til sine kunder. Det kan f.eks. være en vinjulekalender.

Kunde julegaver skal minde kunden om virksomheden i lang tid

Det kan for eksempel være en god idé at give kunde julegaver, der har dit firmas logo og navn indgraveret under bunden eller i det mindste på en diskret måde et andet sted. Hvis man giver en flot karaffel til vin eller vand med et diskret logo på, vil kunden kunne benytte denne i lang tid, hvor han eller hun også mindes om din virksomhed. Hvis man skal give kunde julegaver til en anden virksomhed, er det dog en god idé at give noget, der kan deles lidt nemmere, og man kan derfor give et restaurantbesøg eller flere flasker vin i denne sammenhæng.